CONCEPTE MODERNE ALE DIDACTICII – ÎNVĂȚAREA CENTRATĂ PE COPIL (FORME ȘI MODALITĂȚI PRACTICE DE REALIZARE A INCLUZIUNII PRIN FOLOSIREA METODELOR MODERNE DE ÎNVĂȚARE)
Educatoare: Solomon Cristina Elena
Gradinița cu Program Normal Ghinești
Comuna Sălcioara
Județul Dâmbovița
PROIECT DIDACTIC
Unitatea de invațământ: G. P. N. Ghinești
Susținătoare: prof. : Solomon Cristina Elena
Grupa: Nivel II (Grupa mare)”Buburuzele vesele”
Tema anuală: „Când, cum și de ce se întâmplă?”
Tema proiectului: ”Toamna harnică, bogată a umplut cămara toată”
Tema săptămânii: „Ce ne-aduce toamna în coș? ”
Tema zilei: „Surprizele din pălăria Toamnei”.
Tipul activității: Consolidare de cunoștințe , priceperi și deprinderi
Forma de organizare: Activitate integrată
Categorii de activități:
A. D. P. : Întâlnirea de dimineață : ,,Surprizele din pălăria Zânei Toamna”
- Salutul, Prezența, Calendarul Naturii
Rutine: ” Vitamine, vitamine de la cine?” (deprinderea de a consuma fructe și legume)
Tranziții: „Toamna”- cântec
„Bate vântul frunzele!” -joc cu text si cânt
ALA I: Artă: „Cadouri pentru Zâna Toamna” -lipire
„Jucării vesele”- lipire, asamblare
Bibliotecă : „ Ploaia”- Scriem semne grafice –linia oblică spre dreapta.
Construcții: „Castelul Zânei Toamna”- îmbinarea si asamblarea pieselor de construcții
ADE: D. Ș. –Cunoașterea mediului: „Bogățiile Toamnei”- lectură după imagini.
ALA II: Joc de mișcare: „Parada Toamnei” – diferite forme de mers, cu întoarceri și mișcări ale brațelor.
Joc de atenție: „Ce s-a schimbat?”- manifestarea spiritului de observație și a unor atitudini de cooperare.
Joc liniștitor: „Împăratul frunzelor” – respectarea rândului in cadrul jocului.
SCOP: - Consolidarea cunoștințelor copiilor cu privire la strategia elaborării de întrebări de tipul: „Ce?”, „Cine?”, „Unde?”, „Când?”, „De ce?” pe baza conținuturilor unor imagini cu aspect de toamnă prin folosirea metodei interactive explozia stelară.
- Consolidarea priceperilor și deprinderilor de a aplica cunoștințele in diferite contexte de lucru (lipire, asamblare)
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ:
D. Ș. : Cunoașterea mediului:
-să recunoască și să descrie verbal anumite schimbări din mediul apropiat;
-să comunice impresii, idei pe baza observărilor efectuate.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
A. D. E.: D. Ș. : Cunoașterea mediului
O1-să observe tabloul de toamnă reprezentând „Bogățiile Toamnei”;
O2-să formuleze cât mai multe întrebări pe baza conținutului unei imagini folosind
întrebările: CE?, CINE?, UNDE?, CÂND?, DE CE?
ALA I:
Artă: O1-să asambleze materialele puse la dispoziție pentru a realiza jucării;
O2-să lipească fructele și legumele decupate pentru a realiza un tablou;
Bibliotecă :O1 -să traseze într-un spațiu dat semnul grafic linia oblică spre dreapta pentru a realiza picături de ploaie;
O2 -să respecte poziția corectă de scris;
Construcții: 01 – să îmbine piesele de la sector pentru a realiza un castel
02- să manifeste spirit de echipă.
ALAII:
O1- să execute deprinderile motrice învăţate(mers, mișcări ale brațelor)
în contexte diferite;
O2-să manifeste spirit de echipă, de competiție și fair-play;
O3- să manifeste atitudini pozitive unul fața de celălalt;
O4-să manifeste spirit de observație si atitudini de cooperare.
STRATEGII DIDACTICE:
METODE ȘI PROCEDEE: conversația, brainstorming, explicația, descrierea, dialogul, metoda explozia stelara, metoda cubului, turul galeriei
MIJLOACE DE INVĂȚĂMÂNT: tablou cu aspecte de toamnă, fructe și legume decupate, fișe, lipici solid, legume și fructe in stare naturală, o stea mare și cinci stele mici de culori diferite, radiocasetofon, CD-uri cu muzică, cub, coronițe, pălăria ”Zânei Toamna”;
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
Breben S., Gancea E. ,Ruiu G. ,Fulga M. - “Metode interactive de grup” -Ghid metodic - Editura Arves, Craiova, 2002
„Curriculum pentru invățământul preșcolar” 3-6/7 ani, MEC 2008
„Revista invățământului preșcolar”, 1-2/ 2009
DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII
EVENIMENTE DIDACTICE | CONŢINUTUL ŞTIINŢIFIC | STRATEGII DIDACTICE | EVALUARE (instrumente şi indicatori) | |||||
Metode și procedee | Mijloace de învăţământ | |||||||
1. Moment organizatoric | Se vor asigura condiţiile necesare pentru desfăşurarea optimă a activităţii: - se va aerisi sala de grupă; - mijloacele de învăţământ vor fi distribuite în fiecare sector. Întâlnirea de dimineaţă: ,,Surprizele din pălăria Zânei Toamna”, Salutul: ,,Bună dimineaţa ‚’’. Prezența: ,,Ce buburuza lipsește?’’ Calendarul Naturii: ”Cum este vremea astăzi?” „Copiii din grupa mare, hai cu toți la inviorare” – exerciții de gimnastică. | Conversaţia Exercițiul | Calendarul naturii | Stimularea interesului pentru activitate. Observarea comportamentului verbal şi nonverbal. răspunsurile copiilor | ||||
2 . Captarea atenţiei | Se va realiza prin prezentarea sub formă de surpriză a unei pălării decorată cu elemente specifice anotimpului toamna, având in interior mai multe surprize pentru copii. Zâna Toamna ne-a trimis aceasta pălărie cu materialele necesare desfășurării unei activități interesante cu titlul „Surprizele din pălăria Toamnei”. Voi prezenta copiilor materialele trimise. | Explicaţia Conversaţia | Observarea comporta-mentului verbal și nonverbal | |||||
2. Reactualizarea cunoștințelor | Pentru a ne reaminti ce am învațat despre anotimpul toamna, pun copiilor câteva întrebări : -Ce anotimp reprezintă pălăria noastră ? -Care sunt lunile de toamnă ? -Ce am învățat despre anotimpul toamna ? (câteva caracteristici) | Explicația Conversația | Observarea comportamentului verbal și nonverbal | |||||
3. Anunţarea temei şi a obiectivelor 4. Prezentarea optimă a conținutului 6. Obținerea performantei Asigurarea feed- back-ului 7. Evaluare ALA II Captarea şi orientarea atenţiei copiilor Anunţarea temei şi a obiectivelor Prezentarea optimă a conținutului Obţinerea performanţei Evaluare Închierea activităţii | Prezint copiilor tema: „Surprizele din pălăria Zânei Toamna ”, obiectivele şi activităţile care urmează a fi desfăşurate la fiecare sector. Tranziție: „Toamna”- cântec „Toamnă, toamnă harnică/ Toamnă aurie/ A adus la noi în sat / Numai bucurie./ Grâne bune și de soi/ Ea la toți împarte/ Carele abia mai pot/ Sacii grei să-i poarte” Împreună cu copiii trec pe la fiecare sector, unde ei denumesc materialele prezentate, le explic modul de lucru și sarcina pe care o au de îndeplinit. La sectorul ARTĂ: „Tablou pentru Zâna Toamnă”, copiii trebuie să lipească fructe și legume in coșulețe pentru realizarea unor tablouri pentru Zâna Toamna. Legumele și fructele in stare naturală vor trebui asamblate pentru realizarea unor jucării vesele. La sectorul BIBLIOTECĂ copiii vor scrie semnul grafic linia oblică spre dreapta, realizând picături de ploaie. La sectorul CONSTRUCȚII, copiii vor construi castelul Zânei Toamna, folosind piesele din setul de construcții. La sectorul ȘTIINȚĂ vom desfașura activitatea de cunoașterea mediului. Vă mai amintiți că atunci când am inceput să invățăm despre toamnă, mi-ați spus ce știați si ce-ați mai fi dorit să știți despre acest anotimp. Astăzi eu vreau să văd daca voi ați reținut ceea ce am învățat până acum sau poate , ați mai aflat câte ceva din ce doreați să știți. Aici copiii vor lucra cu materialele trimise in pălărie de Zâna Toamna: tabloul de toamnă, steaua mare şi cele 5 steluţe de culori diferite pe care sunt scrise întrebările pentru explozia stelară, necesare pentru formarea grupelor de lucru. În mijloc este așezată steaua mare, celelalte 5 steluțe se aşeaza în jurul steluţei mari. Explic preşcolarilor că pe fiecare steluţă de culoare diferita este scrisă câte o întrebare. Întrebările folosite sunt: CE?, CINE?, UNDE, CÂND?, DE CE? Astfel, copiii vor reţine că întrebarea „CE?” este scrisă pe steluţa de culoare roşie, „CINE?” pe steluţa de culoare verde, „CÂND”pe steluţa de culoare roz, „UNDE?” pe steluţa de culoare albastră şi „DE CE?” pe steluţa de culoare portocalie. Vor fi desemnați 5 copii, care la rândul lor, îşi aleg fiecare câte o steluţă cu o întrebare. Pe rând, le citesc întrebarea de pe steluţă şi le explic modul de lucru: fiecare copil care şi-a ales o steluţă, işi alege alti parteneri cu care formează o echipă. Fiecare echipă trebuie să găsească cât mai multe întrebări referitoare la imaginea prezentată, folosind întrebarea de pe steluţa aleasă. Fiecare copil isi alege sectorul unde va lucra si se va roti in sectoare dupa preferinta. Înainte de începerea lucrului, „Mișcam degețelele ’’: exerciții de încalzire a mâinilor. "Mișcăm degețelele/ Batem tare palmele/ Strângem pumnii binișor/ Și morișca repejor./ Unim degețelele,/ Apăsăm și palmele/ Pumnișorii ii lovim,/ De lucru ne pregătim" Preșcolarii lucreaza colaborând pe tot parcursul activității. La sectorul Știința, pun intrebări ajutându-se de imagine: Întrebarea CE ? v Ce fructe se coc toamna în livadă? v Ce culori au fructele din livadă? v Ce vitamine conţin fructele? v Ce anotimp este redat în imagine? v Ce se întâmplă cu frunzele pomilor din livadă? v Ce haine poartă copiii?...etc Întrebarea CINE? v Cine culege fructele din livadă? v Cine cară coşurile cu fructe? v Cine adună nucile de pe jos?...etc Întrebarea : CÂND? v Când se culeg merele şi perele? v Când se îngălbenesc şi se usucă frunzele? v Când se consumă fructele, înainte sau după masă? v Când culegem nucile?...etc ÎNTREBAREA: UNDE ? v Unde duc copiii coşurile cu fructe? v Unde sunt păstrate fructele pentru iarnă? v Unde sunt puse gutuile?...etc ÎNTREBAREA : DE CE? v De ce culegem fructele? v De ce cad frunzele? v De ce mănânca baiețelul para? v De ce poartă fetița caciuliță pe cap? La sectorul Artă - copiii lipesc în coș fructele și legumele decupate într-o lecție anterioară ; -personalizează fructe și legume prin asamblare, lipire. La sectorul Știința, copiii trasează semnul grafic linia oblică spre dreapta, după modelul dat. Pentru a vedea performantele însușite de preșcolari după desfașurarea activității vom folosi metoda cubului. Cele șase fețe colorate diferit corespund, fiecare unei anumite acțiuni pe care copilul trebuie să o execute: Roșu - Descrie anotimpul toamna Galben - Compară anotimpul toamna cu celelalte anotimpuri Albastru - Asociază cuvântul toamna cu alte cuvinte Verde - Analizează îbrăcămintea copiilor, animalele, plantele și păsările in anotimpul toamna Maro - Aplica informațiile despre toamna pentru a descrie vremea din anotimpul toamna. Roz - Argumentează: „De ce iubesc copiii toamna ?” Copiii carea au lucrat la sectorul Bibliotecă vor fi apreciați pentru felul cum au trasat semnele grafice din fișa de lucru, la sectorul Artă sunt emise aprecieri verbale şi autoaprecieri asupra modului de lucru, asupra calităţilor estetice ale „Tablourilor de toamnă”, care vor fi expuse în sala de grupă, iar la Știintă, aprecieri referitoare la respectarea sarcinilor date în cadrul activitatii de Cunoașterea Mediului Se vor raporta rezultatele obținute la sarcinile și obiectivele propuse. Copiii sunt recompensați cu surprize dulci. Tranziții:” Bate vântul frunzele” - joc cu text si cânt. Zâna Toamna, mulțumită de cât de frumos au lucrat copiii la activitate, le-a mai trimis și alte materiale cu care să se joace pentru a se relaxa. Propun copiilor sa jucăm mai multe jocuri: „Parada Toamnei” – joc de mișcare „Ce s-a schimbat?” –joc de atenție „Împăratul frunzelor”- joc liniștitor 1. Parada Toamnei Copiii se aseaza in centrul sălii de grupă, iar educatoarea va pune CD-uri cu diferite cântece pentru copii. Preșcolarii vor dansa, mișcându-se in diferite direcții, pe ritmul muzicii, fiecare purtând câte un fruct sau legumă confecționate din carton. Cel care nu se rotește spre dreapta sau stânga la semnalul meu va ieși din „paradă”. Vor fi desemnați câștigători aceia care vor respecta regulile jocului. 2.Ce s-a schimbat? Sunt puse pe măsuțe coșulețe cu diferite obiecte. Se formează două echipe: Echipa merelor și Echipa morcovilor. Copiii sunt rugați să observe toate obiectele din coș apoi să închidă ochii. Între timp, voi lua cate un obiect din fiecare coșuleț. Rog copiii să deschidă ochii și ii întreb ce s-a schimbat. Echipa cu cele mai multe răspunsuri corecte va fi câștigătoare. Acest joc dezvoltă atenția copiilor. 3.Împăratul frunzelor Copiii vor fi asezați în semicerc, iar unul dintre ei va fi desemnat să fie Împăratul frunzelor. Acesta purtând o coronița de frunze pe cap se așează in fața copiilor și cheamaă la el printr-un semn făcut cu mâna pe cel mai cuminte copil. Acesta îl intreabă „Împărate luminate, câți pași vrei sa fac?”. Împăratul ii cere să facă 2,3,4,....pași (mici, mari, uriasi ), dacă face mai mulți sau mai puțini pași copilul iese din joc. După explicarea regulilor jocurilor se trece la realizarea jocurilor de probă, elemente de joc fiind: mișcarea, semnalul sonor, întrecerea, aplauzele. În desfăşurarea jocurilor de către copii se pune accent permanent pe respectarea regulilor de joc. Sunt emise aprecieri asupra desfășurării activității, asupra respectării regulilor jocului, asupra comportamentului individual și colectiv al preșcolarilor.. Copiii vor primi coronite cu diferite aspecte ale anotimpului toamna si recompense dulci, fiind felicitati pentru modul cum au participat la activitate. | Explicaţia Conversaţia Explicaţia Exerciţiul Observaţia Conversaţia Metoda Explozia stelară Explicaţia Observaţia Conversaţia Explicaţia Observaţia Conversaţia Explicaţia Observaţia Conversaţia Explicaţia Observaţia Conversaţia Explicația Conversatia Metoda Cubului Conversația Turul Galeriei Conversația | Tablou model, Fructe și legume in stare naturala Fișe cu semnul grafic Set piese de construcții 1 stea mare și 5 stele mai mici Imagine de toamnă Tablou cu aspect de toamnă, o stea mare, cinci stele mai mici de culori diferite Cartoane colorate A4 având ca imagine un coș, fructe și legume decupate, lipici Fructe și legume, ochișori, năsucuri și gurițe decupate, scobitori, lipici Cub Legume și fructe decupate Coșulețe , diferite fructe și legume de plastic. Jetoane cu mere Jetoane cu morcovi Coronițe Recompense dulci | Frontală Observarea comporta-mentului copiilor Frontală Colaborarea dintre copii în timpul activității aplauze, aprecieri verbale. Observarea comportamentelor copiilor probă practică; Aprecierea individuală a intrebărilor și a raspunsurilor copiillor. Obsevarea comporta-mentului copiilor (relaționare, colaborare) Probă orală Exprimare corectă din punct de vedere gramatical Aprecierea raspunsurilor corecte Aprecieri verbale Analiza produselor. Individuală. Aplauze. Respectarea regulilor jocului. Aprecieri verbale colective și individuale. Aprecieri verbale , individuale și colective | ||||
SCENARIUL ACTIVITĂȚII
Activitatea începe cu Întâlnirea de Dimineață.
Copiii sunt așezați în semicerc pentru a stabili fiecare un contact vizual cu toți membrii grupei.
Pentru a constitui un model de comportament zâmbesc, ii privesc pe copii, le transmit căldura și incurajare prin toate formele de comunicare verbala, nonverbala. Activitatea zilei va începe cu Întalnirea de dimineața . Salutul porneste de la mine, prin recitarea unei scurte poezii-salut: Dimineața a sosit./Toți copiii au venit,/ În semicerc ne adunăm;/ Cu toții ne salutăm/ Buna dimineața, copilași!/ A-nceput o nouă zi,/ Buna dimineața, dragi copii!
Fiecare copil salută, strângând mâna copilului de lânga el. Copiii se înviorează „Copii din grupa mare/ Haideți toți la-nviorare/ Ne-asezăm doi câte doi/ Și pornim in pas vioi:/ Pas în fața, pas în spate,/ Daca vrei, poți da din coate/ Pas la stanga, mâinile sus/ Pas la dreapta, pas în plus/ Sărim in sus de nouă ori,/ Să ajungem pan’ la nori/ Facem roata în mișcare/ Și pornim o alergare/ Apoi ne oprim frumos/ Respirăm, dar nu stăm jos”
Se face prezența: un băiat numără fetițele și o fetița numără băiețeii, apoi se vor trece absențele. Se va stabili împreună cu copiii data, ziua, luna și anul în care ne aflăm, apoi aspectele vremii din aceasta dimineața, îmbrăcămintea adecvată pentru această zi și se completează calendarul naturii. Se vor preciza, (dacă există) alte evenimente importante din această zi ( ex. Zi de naștere).
La activitatea de grup, copiii vor spune poezii despre anotimpul toamna, vor răspunde la întrebările puse.
Noutatea zilei este prezentarea musafirilor (doamnele educatoare, care au venit in vizită să ne vadă).
Tranziții –este interpretat cântecul „Toamna” la care copiii executa mișcari sugerate de text.
În continuare copiii iși desfășoară activitatea in centrele Știința, Artă si Bibliotecă. Împreună cu copiii vom vizita sectoarele de activitate, unde le sunt prezentate materialele cu care vor lucra și li se va explica cum trebuie să realizeze sarcinile de lucru. La sectorul Știintă unde se va defașura activitatea de Cunoașterea Mediului, copiii au ca sarcina să formuleze cât mai multe intrebări pe baza conținutului unor imagini, folosind pronumele interogative CE, CINE, UNDE, CÂND, DE CE, iar la Artă se va desfașura activitatea practică, sunt prezentate materialele aflate pe masuțe, copiii sunt solicitați să le denumească, voi explica modul de lucru pentru realizarea jucăriilor și tablourilor cu aspect de toamnă. La sectorul Bibliotecă, preșcolarii vor trebui să traseze linia oblică spre dreapta, dupa model. La sfârșitul activității se face evaluarea prin metoda cubului. Fețele cubului au culori diferite. Pe fiecare fața a cubului este câte o întrebare despre anotimpul toamna la care copiii trebuie să răspundă corect.
Propun copiilor să-si aleagă sectorul unde vor lucra. După ce lucrează la sectorul ales, copiii se rotesc în centre. La finalul activității se analizează produsele din fiecare sector, sunt realizate mici expoziții în sala de grupa, copiii sunt recompensați cu surprize dulci.
Pentru că au lucrat foarte frumos, copiilor li se propune să se joace puțin pentru a se relaxa.
Atmosfera este destinsa prin jocurile „Parada Toamnei’- joc de mișcare; „Ghici ce s-a schimbat”- joc de atenție si ‚’’Împăratul frunzelor’’- joc liniștitor.
Încheierea activității se face prin aprecieri generale și individuale privind felul cum au lucrat copiii și s-au comportat la activitate .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu