PROIECT
DIDACTIC
Nivel
educaţional:
|
Prescolar
|
|
Clasa:
|
Grupa: Mare
|
|
Disciplina de
studiu:
|
Limba si
comunicare
|
|
Subiect/Tema:
|
“Soarele si
albinuta”
|
|
Tip de
activitate:
|
Repovestire
dupa imagini
|
|
Timpul alocat:
|
40 min
|
|
Obiective de
referinţă (învăţământ preşcolar şi primar)/Competenţe specifice (învăţământ
secundar inferior şi secundar superior):
|
||
Obiective
operaţionale (învăţământ preşcolar şi primar)/Competenţe derivate(învăţământ
secundar inferior şi secundar superior):
|
O1 – să
repovestească conținutul poveștii, redând succesiunea
întâmplărilor, dupa imagini;
O2- să așeze imaginile în ordinea desfășurării
întâmplărilor/evenimentelor din poveste;
O3 – să formuleze întrebări și răspunsuri pe baza imaginilor
prezentate.
|
|
Obiective
educative (învăţământ preşcolar şi primar):
|
Dezvoltarea emotiilor in
ceea ce priveste insectele, albinele in mod special;
Stimularea interesului de
a consuma produse apicole in scopul mentinerii sanatatii
Formarea abilitatilor de
a proteja albinele
|
|
Argument (necesitatea temei
/activităţii/activităţilor propuse):
|
"Dacă albinele ar
dispărea, nu ne-ar
mai rămâne decât 4 ani de
trăit.
Dacă nu mai sunt albine,
nu mai este polenizare, nu mai sunt plante, nu mai sunt animale, nu mai sunt
oameni”
ALBERT EINSTEIN
Plecand de la acest
citat, mi- am propus sa incerc sa induc copiilor sentimente de recunostinta,
de simpatie si respect fata de albine, fata de ceea ce ne inconjoara.
|
|
Resurse procedurale
|
Metode şi procedee didactice
|
conversația,
explicația, descrierea, metoda
explozia stelară, povestirea
|
Mijloace de învăţământ
|
Ecusoane cu insecte, imagini
cu momentele principale ale povestii, calendarul naturii, personajul surpriza
Relu’ Bondarelu’, o stea mare, cinci stele mici, cosulet,
20 stelute- ecuson (cate 4 pentru fiecare intrebare), plansa cu soare, plansa
cu albina, recompense dulci
|
|
Forme de organizare a activităţii
|
Frontal, in grupuri
|
|
Resurse bibliografice:
|
Breben
S., Gancea E., Ruiu G., Fulga M.- „Metode interactive de grup”- Ghid metodic,
Editura Arves Craiova 2002;
„Curriculum pentru invatamantul prescolar ” 3-6/7 ani, MEC 2008 ;
„Revista invatamantului prescolar”, 1-2/ 2009, 3- 4/ 2009-
„Proiectarea integrată”;
Viorica
Preda, M. Pletea,... „450 de jocuri educaționale- Repere fundamentale în
învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului”, București, DPH, 2011.
|
SCENARIUL DIDACTIC
Secventele lectiei
|
Activitati de
invatare
|
||||
Nr. crt
|
Metode si procedee
didactice
|
Mijloace de învăță
mânt
|
Evaluare
|
||
1.1
|
Moment organizato-
ric
|
Se vor asigura condiţiile necesare pentru desfăşurarea
optimă a activităţii: - se va aerisi
sala de grupă;
Are loc Întânirea
de dimineață. Copiii intră în sala de grupă purtând în piept ecusoane
cu diferite insecte
Salutul Ne aşezăm pe covor, în formă de cerc, pentru
a stabili un contact vizual cu toţi membrii grupei. Copiii se salută printr-o
strângere de mână cu vecinul , rostind: „Buna Dimineata albinuță Roberta!
(denumirea insectei se face funcție de insecta de pe ecuson). Prezența
Se va realiza cu ajutorul panoului cu fotografiile
copiilor. Preșcolarii vor sesiza absenții și voi muta fotografiile copiilor
absenți în partea de jos a panoului. Calendarul
naturii Se va stabili în ce anotimp suntem, se vor denumi ziua, data,
luna, în care ne aflăm. Meteorologul de serviciu, ajutat de toți copiii, va
completa calendarul naturii cu simbolul caracteristic vremii din ziua
respectivă
Tranziții- Cântecul
„Albinița mea
|
Conversația
|
Ecusoane cu insecte
Calendarul naturii;
|
observarea comportamentu
lui
iniţial-interesul
răspunsurile copiilor
|
1. 2
|
Captarea atenției
|
Captarea atenției se realizează prin prezentarea
personajului surpriză Relu Bondărelu’, care, fiind trist că vremea nu se mai
încălzește, că soarele întârzie să mângâie pământul cu minunatele sale raze,
nu își mai amintea povestea cu albinuța, a încurcat personajele, nemaiștiind
„Cine, când, unde, de ce vrea să vadă soarele?” Relu cere ajutorul copiilor
care sunt de acord să îl ajute.
|
Conversația
|
Personajul surpriză
Relu
Bondărelu’
|
Observarea
comportamentului nonverbal
Răspunsurile
copiilor
|
1. 3
|
Anunțarea temei și
a obiectivelor
|
Împreună ne vom reaminti peripețiile Albinuței, astfel
Relu- Bondarelu’ va afla și el povestea, va ști să le- o spună și fraților
săi. Noi va trebui să punem imaginile în ordinea în care s- au petrecut
întâmplările și să- i explicăm lui Relu „cine, unde, când, de ce, vrea să
vadă soarele ”.
|
Explicația
|
||
1. 4
|
Prezentarea
conținutului și dirijarea învățării
|
Relu- Bondărelu îi roagă pe copii să așeze cele 6
ilustrații în ordinea desfășurării întâmplărilor/ evenimentelor, și să
povestească, pe scurt, momentele poveștii. Apoi, pentru a-l ajuta să rețină
povestea mai ușor,copiii vor trebui să formuleze întrebări și răspunsuri
„Întrebări vă adresați și răspunsuri bune dați!”
|
Explicația
|
||
1. 5
|
Fixarea
conținutului
|
Apoi îi roagă să se joace ”Întrebări vă adresți și
răspunsuri bune dați!”.
Pe o stea mare pun imagine din poveste apoi, împreună cu
Bondărel, rog copiii să extragă din coșuleț câte o steluță-secuson. În
funcție de culoarea extrasă va merge la măsuța pe care se află o stea de
aceeași culoare cu cea extrasă de el.
Pe cele cinci steluţe sunt scrise întrebări de tipul: CE?; CINE?;
UNDE?; DE CE?; CÂND? Astfel, copiii vor fi organizați în cinci grupuri.
|
Conversația
Instructajul verbal
Problematizarea
|
Stea, planse cu
imagini din poveste, cosulet, steluta-ecuson
|
Frontală
|
1. 6
|
Obținerea
performanței
|
Copiii așează imaginile corect, povestind, pe
scurt, întâmplările.
|
Expunerea
Povestirea
Blazonul
|
Planșe cu
ilustrații din poveste
|
|
1. 7
|
Feed-back
|
Se va realiza prin metoda Explozia stelară:
Bondărel va atinge copiii cu aripioarele pentru a da
startul jocului „Întrebări vă adresați și răspunsuri bune dați!” Când toți
copiii și-au ales steluțele, merg fiecare la masa care are steaua de aceeași
culoare extrasă de el. Dau exemplu cu o steluță.
Pe rând se citeşte întrebarea de pe fiecare steluţă,
atenţionându-se asupra culorii (astfel copiii vor reţine că întrebarea de
tipul CINE? este scrisă pe steluța de culoare roșie, CE? pe steluța de
culoare oranj, UNDE? pe steluța de culoare galbenă, DE CE? pe steluța de
culoare violet, CÂND? pe steluța de culoare albastră).
Grupurile se împrăştie (asemenea unei explozii stelare)
îndreptându-se spre măsuţele corespunzătoare culorii. Pe aceste măsuţe se
găsesc jetoane sugestive pentru sarcina fiecărui grup, menite să-i ajute pe
copii în formarea întrebărilor.
Copiii citesc întrebarea, se consultă, cooperează în
elaborarea de întrebări pentru a găsi elementele din poveste (pe măsuţe sunt
imagini şi din alte poveşti, pentru a verifica atenția copiilor), iar după
expirarea timpului (cinci minute), revin în semicerc şi fiecare grup comunică
rezultatele – întrebările elaborate împreună.
Pentru a obţine cât mai multe conexiuni între ideile
descoperite se stabileşte ordinea adresării întrebărilor (CINE?; CE?;
UNDE?; DE CE?; CÂND?).
Grupurile celelalte răspund întrebărilor sau adresează noi
întrebări de acelaşi tip, completând răspunsurile acestora.
|
Conversația
Demonstrația
Problematizarea
Explozia stelară
enumerarea
sinteza
|
O stea mare
Cinci stele mici
Coșuleț
Steluțe-
ecuson(20-câte 4 pentru fiecare întrebare)
Planșă cu soare
Planșă cu albina
|
Observarea
comportamentelor copiilor
Colaborarea,
interrelaționarea din timpul jocului, respectarea regulilor de joc, aplauze,
aprecieri verbale
Probă orală- descrierea materialului pregătit și a
sarcinilor de lucru
|
1. 8
|
Evaluarea
activității
|
Evaluarea activităţii se face prin aprecierea efortului
copiilor în creativitatea elaborării întrebărilor şi rezolvarea sarcinii
centrale de lucru. Cele mai interesante întrebări sunt înregistrate şi
păstrate în „portofoliul metodei” pentru a fi utilizate şi la alte
activităţi.
|
Recompense dulci
|
Aprecieri verbale
Autoevaluare
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu